2014-09-16

Ny åkomma

Kära emos och emoanhängare.

Idag slår jag mig ner här framför min datormaskin för att berätta för er om min senaste hudåkomma. Ett steg framåt, två steg bakåt. Ja ni kanske minns mitt senaste hudrelaterade inlägg, det där som handlade om att allt var bra?

Hm, nu är det inte bra längre.
Det är mycket dåligt.

Under sommaren fick jag några fruktansvärt fula utslag kring näsvingarna. Röda irriterade flagande saker. Omöjliga att med hjälp av diverse fuktsalvor bli av med och omöjliga att täcka över med smink på ett vettigt sätt. Jag tänkte att jag för första gången i mitt liv drabbats av något jävla eksem. KUL. Andra människor nickade igenkännande när jag sa just detta ord, eksem, och beordrade mig att smörja med hydrokortison på ett vänligt men bestämt vis. Så det gjorde jag. Det skulle jag inte ha gjort.

Utslagen blev värre. Större, torrare, rödare, och jag fick dessutom små hemska varblåsor. Det spred sig nedåt  och dök upp på hakan. Jag fick panik. Orkar ej fler motgångar med huden i fejset. Tänkte saker som: Varför jag?! och nu ger jag upp!! det spred sig ännu mer. Plötsligt dök röda fläckar upp i den tunna huden under ögonen.

Desperata googlingar ledde mig till att tro att det jag drabbats av var rosacea. Med andra ord en jävligt dum idé att smörja på en massa hydrokortison. Förvirring dock när jag läser att det är ganska ovanligt att rosacea drabbar folk under trettio? Att det oftast dyker upp på kinderna? Att det är mycket likt men på helt fel ställen? Googlandet fortsatte och jag leddes till att misstänka att det jag drabbats av var dermatit. En märklig hudsjukdom som oftast drabbar unga kvinnor till följd av överanvändning av hudprodukter och makeup, och ibland som följd av... ja ingenting. Orsak: okänd, alltså. I många fall.

Har inte känt mig så ful som jag gjort under denna period på länge. Känt mig så JÄVLA ful!!! Ni vet hur det känns när man får skit runt munnen och näsan, fy satan det är verkligen sämsta stället. Knappt lämnat hemmet utan att omsorgsfullt täcka det fula med smink, trots att jag vet att det förmodligen bara förvärrar situationen.

Idag hade jag i alla fall tid på en hudläkarmottagning, god bless it. Inte en dag för tidigt. Det tog ungefär femtion sekunder innan läkaren jag träffade ba: "DU HAR PERIORAL DERMATIT! DETTA SKA VI LÖSA! JAG SKRIVER UT ANTIBIOTIKA, DET KOMMER BLI BRA!" Åååååh alla gulliga människor i världen, jag blev så lycklig av att höra dessa ord att jag nästan började böla. Ännu lyckligare blev jag när jag på apoteket upptäckte att jag kommit upp i frikort = betalade noll kronor för tabletterna och passade dessutom på att plocka ut mina trotjänare cymbalta för den totala summan noll kronor.

Någon annan som har erfarenhet av dermatit? Nu ska jag käka två tabletter Tetralysin om dagen i tre månader och så håller vi/jag tummarna för att det blir bättre snart. Hoppashoppashoppas.

Kram på er.
/WG

3 kommentarer:

  1. Jag hade också den där skiten förut och även jag var dum nog att amatörbehandla med hydrokortison. Fick dock inte antibiotika utskrivet som kur utan en salva vid namn Rozex. Den fungerade bra och jag har inte sett av några utslag på typ två år. Kolla upp den om antibiotikan inte biter! Btw jag kom också upp i frikort i går, partyyyy

    SvaraRadera
  2. Jag lider av det! Plötsligt en dag i sommar såg jag ut som skit (ok har en väldigt lindrig variant så ska vara tacksam), så lindrig att den knappt syns och läkare såklart fattar 0 och vill att jag ska smörja in med kortison, vilket jag inte lyssnade på. Det passar perfekt in på beskrivningen och blossar direkt upp när jag frossar i huden (dvs tvättar mig med mild tvål, lägger "skonsam" ansiktsmask, sminkar mig med mineralpuder) och sedan jag har börjat behandla huden enligt de restriktioner som gäller för PD har det mesta försvunnit. Men jag lever som en jävla asket! Inte tvätta, inte sminka, inte smörja in, inte dricka alkohol, inte äta socker, inga snabba kolhydrater osv... Bad om Tetralysal men nejnej. Lutar just nu åt att jag beställer en kur Tetralysal på nätet (jag orkar inte leva så här) (vet, ej bra, men har gjort lite research) så jag blir av med det sista. Så sur på läkaren på VC.

    SvaraRadera
  3. Aaah, jag fick det i vintras!! Hatade det, mådde piss, gick med halsduk över hela ansiktet även när det började bli varmt. Mitt försvann efter en vecka (!!) med antibiotika och nu lever jag lycklig i alla mina dar med min hy <3

    SvaraRadera