2014-06-23

Lite om huden

Hallå mina små krambjörnar. Hoppas nihar det okej där ute i världen nu när det är sommar, och sommaren är ju som vi alla vet den värsta tiden att vara emo på. Jag har det okej. Jag håller mig i skinnet. Men mycket har hänt senaste tiden som kommer att förändra livet ganska drastiskt och det är aldrig bra för en emosjäl, snarare kan det sätta en ur spel på de mest fantasifulla sätt.

Jag hanterar förändringarna med att
1. Dricka jättemycket
2. Nästan aldrig vara ensam för att undvika att börja lipa
3. Låtsas som ingenting

Min pappa hanterar förändringarna genom att
1. Ge mig ett skitdyrt smycke

??? Livet.

Nå, min avsikt är egentligen att skriva lite om hudvård. Om och om igen hör man folk blabba om att DET VIKTIGASTE I ENS HUDVÅRDSRUTIN ÄR RENGÖRINGEN!!! Man kan ju bli trött för mindre. Men, vad jag insett senaste månaderna, är att det stämmer. Trist va? Detta tjat om rengöring har i mitt liv bidragit till att jag tvättat sönder min hud, behandlat den som en dammig matta som måste piskas ur och rengöras med hårda kemikalier, ba kört liksom. Det ska man inte göra. Jag har ett nytt förhållningssätt till detta med rengöringen och det kan sammanfattas i några enkla punkter.

- Rengöringen ska vara mild. Alltså JÄTTEmild.
- Oljor (de flesta) som man har i mat kan man också ha i fejset.
- Allt som löddrar, skummar eller fluffar kan du glömma.
- Att följa upp rengöring med en varm urvriden tvättlapp är underbart, både känslan av det och effekten.
- Rengöringen av huden måste ske varje kväll. Undantagslöst. På morgonen kan man välja lite efter hur man tänker att ens hud vill ha det, men undantagslöst varje afton.

Det är möjligt att denna lista kan låta banal. Ni har hört det förut, osv. Men grejen är att jobba MED huden och inte MOT den. Detta kan inte nog understrykas! Var inte taskig mot den! Den kommer att taska sig tillbaka då! Ni vet ju hur jag haft det: Torr, fnasig som sjutton, inte mycket pormaskar etc men finnar både här och där. Dessutom är jag en manisk pillare och kan bara inte låta saker vara ifred. En mycket dålig kombination. Nu för tiden, efter att ha vänt upp och ned på mitt förhållningssätt till den stackars ansiktshuden, kan det bäst beskrivas på detta vis: I princip inga finnar (ÅÅÅHH drömmen!! har väntat så många år på detta!!!), inte torr och squeeky utan mjuk, medgörlig och elastisk. Inget fnas utöver nån enstaka liten yta som cp:ar sig ibland. Hudtonen är helt ok, har mycket små pigmentförändringar och ärr från acne och annat hemskt vatten som runnit under broarna, och det är väl just nu mitt största problem.

Alltså!! Fattar ni! Mitt största problem är hudtonen!! Som dessutom inte är speciellt jävlig! Så lycklig över detta. Jag skulle kunna skriva vad jag använder för grejer här, det kanske ni vill, men det jag mest vill belysa är att jag ändrat förhållningssätt till den stackars huden. Vi är kompisar nu. Jag tar hand om min vän när den mår dåligt istället för att straffa den med klösande, hårda irriterande medel och vätskor och strippande rengöring. Förstår ni?

Kramkram
/WG

4 kommentarer:

  1. jag hajar! tack! och ja, vi vill veta vad för produkter och metoder du kör! gärna omedelbart! skål och trevlig afton!

    SvaraRadera
  2. Fan vad skönt, men samtidigt älskar jag att typ blaffa på Basiron med mottot "ont ska med ont fördrivas" när jag får en finne fastän jag vet att det alltid slutar i katastrof?

    Ni skulle ju kanske skriva något inlägg om hur ni upplevt att olika meds påverkat huden. Är så sjukt sugen på att få veta! Tycker ni ska skriva det! *kraam*

    SvaraRadera
  3. Ja radda gärna upp tha stuff! Kan förresten skriva under på alla punkter, håller med om allt. Tyvärr tror jag mina finnar är hormonella men de blir lite bättre eller inte värre iaf om jag är snäll mot hyn.
    (Kan dock få psykbryt och klämma/riva järnet i någon galen sorts manisk ångest, som såklart förvärras av det röda, såriga resultatet, och då tvåltvättar jag o spritar; i lika stora delar hopp om att detta ska uppväga skadan (??) o typ straffa huden/mig själv... )
    Och "taska sig tillbaka", haha!

    SvaraRadera
  4. hur gör man om man sover borta då och då med kvällsrengöring?? ska man ta med sig sin produkt varje gång man tror man ska sova hemifrån eller räcker typ tvål o vatten vid sånna tilfällen.... hjälp det här e ett stort problem för mig.

    SvaraRadera