2014-03-04

Zopiklonfundering


Efter en period av ganska fina sömnmönster har jag halkat in i en kackig period igen. Har mycket oro (cp neverending tankespiraler, ältande och hjärtklappning) under kvällarna och har svårt att lugna ner mig och ännu svårare att somna. Förra veckan höll jag mig sövd med hjälp av tabletter nästan varje natt, förutom natten till torsdag då jag inte kunde sov alls = var uppe hela natten och gick omkring i mörkret i min lägenhet. Runt åtta tog jag en dusch och gick till skolan. Efter detta kunde man hoppas att det skulle räta ut sig lite, men samma mönster har fortsatt.

Under dessa svåra perioder av sömnlöshet blir det att jag på ett jobbigt desperat sätt trycker tabletter ur sina kartor i en rasande fart. Det börjar med en Imovane (7,5 mg) per kväll. Ett par kvällar senare händer ingenting på en. Jag tar två. Vissa kvällar när jag varit ihärdig med Imovanen maxar jag och tar tre stycken för att få någon effekt. Har satt någon slags mental gräns där vid tre stycken, funkar det inte att sova efter tre tabletter så får det helt enkelt vara. Men vem vet, en vacker dag kanske en blir så pass desperat att en kastar i sig fyra. För att förtydliga, det är inget oväntat för mig att toleransnivån höjs och att zopiklon dessutom är beroendeframkallande. Jag har inga egentliga skrupler över att käka just Imovane så länge det pågår under begränsade perioder och det är viktigare med sömn än att bry sig om nån jävla toleransutveckling, men någonstans måste man väl sätta ner sin gulliga lilla fot. Min doktor har visat sig vara frikostig med sömnhjälpen, det brukar sällan skrivas ut med patienter som har alkohol- eller drogmissbruk i amnesen men efter som jag ju "är en klok och ansvarsfull tjej" så fick jag gå och plocka ut ett gäng??? God bless.

Jag efterlyser er därute på www som brukar Imovane eller Zopiklon. Hur många har ni tagit som mest för att få er lite sömn? Hur många är för många? När ska man bli orolig? Ja ni fattar vad jag menar.

Sov gött allesammans
/WG

9 kommentarer:

  1. för att bara sova har jag nog maxat tre zopiklon (7,5 mg?). jag tror att det är en bra gräns att dra, där någonstans. det är ju hög tillvänjningsrisk etc etc och det är skitjobbigt att sluta med. jag fick sluta tvärt för att läkaren inte ville skriva ut mer än sju tabletter åt gången och aldrig var tillgänglig på telefon. så jävla hemsk period.

    SvaraRadera
  2. Hej!


    Long time reader fist time writer här! Jag åt imovane och gick ibland över den magiska tre gränsen. Ett typiskt uppvaknande efter det var att jag kunde ha ätit två stora burkar oliver och hällt ut ett paket juice i en kökslåda utan något som helst minne av det. Det slutade hur som helst med att jag vaknade upp på ett sjukhus där dom berättade att jag under en sån här sejour hade försökt begå självmord med resterande tabletter och två flaskor vin. Jag äter propovan nu, det är bra, det är snällt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan också nämna att alkohol ibland var inblandat vid dessa tillfällen.

      Radera
    2. Hallå! Välkommen in i debatten! :)

      Oj alltså ja det är typiskt sådant jag är nervös för. Kanske inte just oliverna men självmordsförsöken och i viss grad också juicen i lådan (jobbigt att städa bort etc). Ibland har jag tagit en imovane efter en utekväll när jag inte kan sova, kanske inte bör bli en vana då...

      läser på fass nu, ser detta:

      Vid användning av Imovane kan vissa psykiska reaktioner, såsom oro och ångest, mardrömmar irritabilitet, aggressivitet, opassande beteende, hallucinationer (se och höra saker som inte är verkliga) förvirring och koncentrationssvårigheter inträffa. Sömngång och andra liknande beteenden, såsom att köra bil, laga och äta mat eller ringa telefonsamtal utan att vara riktigt vaken och utan att minnas händelsen efteråt, har rapporterats för patienter som tagit zopiklon som är den aktiva substansen i Imovane.

      Ibland är det så svårt att avgöra hur nära den där gränsen man är, om det liksom slutar ha effekt och så plötsligt har man gått för långt och så står man där med en flaska vodka och fem urgröpta burkar sylt? Herregud.

      Propavan håller jag med om känns med chillat, men jag fick lergigan efter att ha fått vidriga krypningar i armarna av propavan. Så konstigt.

      Kram
      /WG

      Radera
  3. Man kan i princip käka hur många som helst, och bli därefter (dvs CP och beroende). Då jag fick en årsförbrukning på första försöket var det ingen ovanlighet att jag käkade dem som godis emellanåt. 7 per kväll var inte jätteovanligt.

    En gång glömde jag bort att jag hade tagit ett gäng, så jag tog ett gäng till, och sedan ett gäng till. Gick runt ute mitt i natten och "letade efter mina föräldrar som höll koll på mig" och rökte hasch. I övrigt hände inte så mycket mer än att mitt minne var lite risigt resten av helgen och allt smakade metall. Kom dagen efter fram till att jag hade ätit 17 st så det var ju inte riktigt optimalt. La sedan ner det.

    Numera äter jag ett par Stesolid i månaden och hoppas att jag aldrig mer faller tillbaka i hålet. Vet inte riktigt vad man ska göra tyvärr, men Stesolid är bra. Känns mycket snällare och mer safe (man får inte för sig massa dumt och känner sig inte hängig). Dock svårt att få utskrivet, och det här är väl inget att rekommendera, men har man nån som langar lite så kan självmedicinering vara en god idé. Jag har fått bra resultat av det iaf och jag känner liksom: vad är alternativet? Någonstans känner jag också att en läkare knappast kommer kunna göra en bättre bedömning. Lycka till iaf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lord! Vad är det för livsutplånande läkare?! Tror att jag fick 30 x 2 att plocka ut på mitt senaste recept, känns ganska mastigt att hon skrev ut det med tanke på beroendeproblematiken som jag brottas med. Fick dessutom 100 lergigan i typ samma vända?! Nog för att facka ur ordentligt hur som helst.

      Självmedicinering kan man alltid ge sig i kast med, tyvärr verkar jag bli så jävla hetsig när jag röker? Senast hade jag och QotN en mysig kväll med tv och glasspinnar och lite röka, hon gick hem och somnade men jag var vaken i ett dygn. Så cp.

      Inatt sov jag endast tre timmar framåt morgonen men har lyckats att inte sova så mycket under dagen! Så det finns stora hopp för att kunna vila lite inatt!!!! Jiho!

      Kram /WG

      Radera
  4. Älskar "opassande beteende" :D Jag har också gjort tokigheter på Imo, men Stilnoct/Zolpidem är HELT CP när det gäller psykoshallisar!! I jämförelse blir jag mer bara speedad, pigg & kreativ av Imo, när jag tar dem i berusningssyfte då. Hur många jag tagit just för att få somna snabbt, legat i mörkret typ, vet jag inte riktigt. Får ofta "rusande" tankar när jag ligger & blundar men inte somnar, det är så irri.

    Jag försökte ta livet av mig under påverkan av Imovane + alkohol & överdoserade på alla piller som fanns hemma & var tvungen att vara sövd i ett & ett halvt dygn, andades inte när jag kom till akuten. Det är rätt obehagligt såhär i efterhand, hade lika gärna kunnat skjuta mig i skallen om jag haft möjlighet liksom.

    Vet inte hur många jag tycker är för mycket, men ALDRIG ALKO + IMO, livsfarligt bokstavligt talat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shett, tror jag tagit alko och imovane ett par gånger. Har varit lugnt då förutom extrem dåsighet dagen efter. Men alltså tack för denna input, man får ju alltid ett varnande ord av läkare gällande att blanda dessa typer av preparat med alko, men man vet ju inte riktigt om det är dåligt på ett dåligt sätt eller... ja du vet, dåligt på ett bra sätt.

      Ok vi tar i hand på att hålla oss ifrån alko och imovane?
      Kram /WG

      Radera
  5. VILL OCH MÅSTE BARA SKRIVA DETTA FÖR ATT VARNA!!! ALLT FLER FÅR FRUKTANSVÄRDA ABSTINENS AV "PROPAVAN".
    DEN SKA ENLIGT NEJ BORT FRÅN MARKNADEN.
    DEN GER I VÄRSTA FALL MYRKRYP I KROPPEN SOM GÖR ATT DU ABSOLUT EJ FÅR SÖMN.
    GLÖM DEN SKIT TABLETTEN. JAG VET😠

    SvaraRadera