2014-03-18

Silikon


Hej alla små Kardashians. Känner ett behov av att redovisa lite tankar kring ~*skönhetsprodukter*~ igen. Vill prata lite om SILIKON. Ni vet den där härliga substansen som gör allt följsamt och slippery i hudvård och som gör att tex primers lägger sig som en utjämnande hinna i ens ansikte och får en att se orimligt ickeporig ut? Och som får frisset i håret att kapitulera. Ja, den. Slinky slink.

Mina funderingar var:

1. Är det dåligt på något sätt?? Grejer som är sådär effektiva brukar aldrig vara bra. Inget är gratis här i livet etc.
2. Borde man inte ba kunna ta en genväg och använda silikon rent istället om man nu vill och det ger så bra effekt på huden? Alltså bara skaffa sig en tub och blanda ner i sin foundation/hudkräm/whatever.

Ok, ang fråga ett. Är det crappy på något vis? Har hört så mycket blandade meningar om detta så jag känner mig alldeles yr. Somliga hävdar att det inte finns några negativa effekter påvisade för att använda silikoner (som tex dimethicone i hudvård, eller i princip alla ämnen som slutar på -ethicone), men att det samtidigt inte har några långvariga positiva effekter på huden. Kort sagt är silikonet bara till för konsistens och glid och är således mkt poppis bland tillverkare för att konsumenten ska uppleva en lyxig glidig feeling när man kletar på sin dyra hudkräm. Sillis är också poppis för att det fyller i porer och fina linjer och lägger sig som en barriär på huden och kan således fungera som ett skydd som stänger inne fukt i huden, lite som vaseline, och kan dessutom minska risken för inflammationer i huden. Här kommer dock paradoxen som vi alla väntat på. Den där härliga hinnan som man är så glad i är lika härlig vid första anblick som dålig i längden :-(

Såhär då: Silikonet stänger in allt som naturligt finns i din hud, som bakterier, sebum och smuts, och hindrar din hud från att uträtta alla sina naturliga små favoritaktiviteter, dvs svettas, fälla gamla döda hudceller, reglera temperatur och så vidare. Silikonet lägger sig helt enkelt på hudens uta och "skyddar den" istället för att sjunka in i huden som naturliga ingridienser, men samtidigt kan detta under frekvent användning hämma hudens naturliga processer och göra den uttorkad. Dessutom kan den porigentäppande egenskapen orsaka acne. Bonusgrej: Svårnedbrytbar för mother nature. Konsensus är alltså, toppengrej att använda som en quickfix, men använder du det ofta så kommer silikonet ofrånkomligt göra din hud torr, ful och försvagad.

Till fundering nummer två, skulle man inte istället för att köpa skitdyra primers från typ smashbox eller chanel bara kunna köpa sig en tub ren flytande silikon? Svaret är JA det kan man. Ett exempel på detta är den här videon med den kunnige youtubegurun wayne goss (som dock verkar ha sjukt dålig smak?) där han tipsar om att köpa silikonbaserat thinner till sånna där airbrushmaskiner som vissa sminklovers kör med. Denna är tänkt att appliceras under silikonbaserad foundation för att ge en sinnessjunk dewy glow som det brukar heta. Drar mig också till minnes en bekant som var besatt av att använda silikon i hårtopparna för att få en smooth och silikig effekt. Denna rebell hade tagit det steget längre och använde något så kontroversiellt som glidmedel. Vilket inte alls är en dum idé då silikonbaserad glidmedel innehåller vad? Endast en ingrediens. Dimethicone.


Eftersom jag är en sexuellt aktiv ung kvinna råkar jag ha en liten flaska av just denna typ av glidmedel hemma! Hurra, flärd och lyx!!! Nu ska denna teori testas ordentligt. Kan detta göra mig vacker? Kommer jag se fantastiskt slät, porlös och återfuktad ut?! Teoretiskt sett borde denna kunna hjälpa mig till det resultatet. However äger jag inte en enda silikonbaserad foundation, så den där fantastiska effekten som det pratas om i youtubevideon jag nämnde tidigare kommer att bli svår att uppnå. Jag tänker i allafall prova att köra med min vanliga foundation som är vattenbaserad över. Resultatet borde bli likartat men möjligtvis inte lika långvarigt.

Så nu har jag testat att använda silikonbaserat glidis som primer och jag har följande att säga om detta:

1. Det är snyggt och billigt!!
2. Det är inte så toppen att använda ofta
3. Se till att vara oredentligt exfolierad och rengjord i ansiktet innan applicering och återfukta huden ordentligt innan du kör på sillisen
4. Låt din primer sätta sig lite innan du går på med foundation
5. Efter test på ett par timmar: det är visst ett MÅSTE att använda silikonbaserad foundation över, annars kommer du finna att den liksom glider runt och inte riktigt sätter sig ordentligt = dålig hållbarhet. Såg helt skev ut efter att jag kliat mig på kinden tex. Däremot: silikon + silikon = orubbligt

Det var allt om detta! Någon som har testat? Någon som har åsikter om detta med silikon i hudvård? Jag är kluven som ni förstår, men pga nyfiken och kortsiktigt lagd är jag hänförd.

/WERKIN' GIRL

3 kommentarer:

  1. Till att börja med - tack för utförligheten, fantastiskt att faktiskt få veta bakgrunden till effekterna osv. Funderade lite på om du kanske kunde vara sugen på att kika lite på collagen? Använde ett serum som innehöll det (or so it claimed...) och älskade det för hyn såg i princip tuschad ut av det!

    SvaraRadera
  2. Väntar med spänning på att fler ska svara! Känner samma sak som du - är skitbra om man vill bli snygg omgående men hur är det i längden? Hittills har jag inte märkt av något negativt av att använda primer ca nästan varje dag men det kan ju lika gärna bero på att jag har flyt med huden just nu. Riktigt jobbigt det där - att man aldrig har någon riktig aning om vad som beror på vad. Ibland vansköter man både kropp och själ och ändå ser it som en fotomodell och andra gånger har man grav OCD och tar hand om huden enligt konstens alla regler och så får man finnar som tack.

    SvaraRadera
  3. Underbart inlägg! Det är ett rent nöje att läsa din blogg - fler sådana här inlägg önskas!! :)

    Jag vill bara tillägga att det här med silikonbasserat glidmedel i hår är något som jag hört att fler använder - kanske till och med fler än som vågar tala om det öppet; man kanske inte direkt slänger ur sig att "jag har glidmedel i håret". Jag vet iaf att flera av mina väninnor använder detta!

    Till sist, skulle du behöva nytt glidmedel kan jag ordna till dig ett schysst pris hos oss på KondomTorget.se. Skicka mig ett e-postmeddelande till josefin [@] kondomtorget [punkt] se, så ska du får en rabattkod av mig som du kan använda dig av.

    Kramar, värme & (nät)kärlek,
    Jossan på KT

    SvaraRadera