2014-03-03

Retin-A dagbok #1



Hej allesammans! Nu är det spännande! För ikväll kör jag min första applicering av retin-a. Har peppat inför denna premiär med att köra en fet fuktmask och läsa på om de underverk som denna kräm gör sig skyldig till. Jag skriver ner mina tankar i listform för det är lättast för min hjärna.

1. För er som inte visste detta går Retin-A inte att köpa över disk i större delen av Europa. Nå, jag har dock fått tag på ett mindre lager (går att beställa online annars) och har valt att introducera denna nya fågel i den mildare styrkan, dvs 0,025 %. Om det känns bra och går enligt plan kommer jag kanske att öka på till 0,05 % så småningom.

2. Retin-A eller tretinoin som det är gör huden mycket känslig och bör följas upp med massor av fukt och framförallt att man är noga med solskydd dagtid. Nu är jag typ inte utomhus alls under dagarna så ja. Jaja. Följer man upp med produkter som innehåller hyaluronsyra, niacinamide eller ceramide får man extra bra resultat och det är dessutom skonsammare för huden. Vilket borde göra mitt senaste fynd alldeles ypperligt att kombinera med, men vi får väl se, kanske är det lite 2 much att kombinera dessa båda behandlingar samtidigt, det återstår att se. 

3. Dockelidock: Akta dig för peelings och AHA/BHAgrejer. Nyckeln till lycka verkar vara fukt och skydd. 

4. För bästa möjliga effekt ska krämen köras på kvällen innan läggdags. Så kan man följa upp med något mjukt och härligt på morgonen. Tanken är väl att man får vara lite försiktig i början, typ 1-2 kvällar i veckan, och sedan öka successivt. Jag hittade detta bra schema för behandling som man kan följa om man känner sig extra ambitiös, och det gör jag ju.


5. Schemat härstammar från denna sida som är helt fantastisk pga sajtens startare som har den på internet så unika kombinationen av egenskaper: Skönhetsintresserad och keminörd. Deras tester och artiklar om smink är väl inte så asinspirerande kanske men för hudvård är den toppen.Vill du veta mer om Retin-a så kan man läsa på här eller för all del här.

Jag tog bara lite av min kräm på fingertopparna denna första gång och smattrade på i ett megatunt lager över mina extra utsatta områden (framförallt över hakan/kinderna och upp mot tinningarna). Nu känner jag mig nöjd och lite nervös. Jaha, det var allt för idag. Återkommer när jag har koll på läget.

/WG

3 kommentarer:

  1. Jag har också köpt en retin-A kräm på min senaste resa i Europa. kommer följa dina utvärderingar med stort intresse! jag tycker redan att jag har märkt resultat efter ca en veckas användande, mindre porer och slätare hy. Jag har kanske tålig hy så har börjat lite mindre försiktigt än ditt schema ovan :)

    SvaraRadera
  2. Alltså du som verkar himla kunnig, vad tycker du om l300 oparfymerade produkter för torr hy? Jag har rätt så torr men annars helt ok hy, använder cleansing milk för rengöring och ansikts- och ögoncremen under dagtid, tycker att de har funkat ok men har på senare tid haft lite problem med finnar(!!?!?!?) så funderar på om jag måste byta? Vad tycker du hehe? Om du orkar svara e du bäst, puss!
    http://www.apotea.se/l300-intensive-moisturizing-face-cream-oparfymerad-60-ml

    Ella

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag köper Retin-A på www.apotekutanrecept.com

    SvaraRadera