2014-01-12

Vakuumdagbok

Medan snön vräker ner utanför och temperaturen kryper ner långt under nollan ligger jag ihålig och tom inne och försöker komma ifatt min egen andning, glödlampan bredvid sängen har gått och jag gråter ljudlöst utan tillhörande minspel medan timmarna rinner iväg i detta vakuum. Det är omöjligt att greppa tomheten eller förstå den, det är omöjligt att förstå syftet i överlevnaden när överlevnaden i sig bara leder till mer tomhet. Och jag tänker att ingen kan hjälpa. Det finns inga tabletter för det här, det finns inga ord som inte redan sagts, inga råd att ge som jag inte redan hört trots att jag inte bett om dom. Det finns inga institutioner eller sjukhussängar som kan läka bort den här tomheten. Jag hatar den jag är och sörjer den jag inte kan vara, jag föraktar den trötta kroppen som ligger krökt kring en kudde på den här madrassen och den ihåliga hjärnan som verkar helt och hållet otjänlig.

En glödlampa är en ljuskälla vars funktion är att omvandla elektricitet till ljus. I kupan finns ett vakuum vars syfte är att minska tillgången på ämnen som glödtråden kan reagera med. I närvaro av syrgas skulle glödtråden fatta eld och brinna upp på ett ögonblick och således är tomheten är en förutsättning för glöden.

Nu svamlar jag. Men ni förstår kanske metaforen. Men turligt nog är jag inte en glödlampa. Oturligt nog betyder det att jag inte heller kan lysa i ett vakuum.

12 kommentarer:

  1. kram från ett fellow emo.

    SvaraRadera
  2. Fin blogg! Läs gärna min: www.skinsandciggarettes.blogg.se kram!

    SvaraRadera
  3. I miss u! Den här bloggen betyder så himla mycket för mig så ni anar inte. Tex fick ni mig att läsa Hunger Games. Just läst ut alla böckerna och är helt slut, helt söndergråten, helt omtumlad. Jävlar vad jag älskar Katniss.

    SvaraRadera
  4. Hoppas ni mår ok älskade emos. Julen och efterspelstiden, januari är vidrig. Till och med för normalt fungerande personer så det är klart att vi emos typ går under nu.
    Har velat skicka en kram till er båda tidigare men inte haft energi pga det avgrundsdjupa hålet jag legat och vridit mig i. Så..........Kramis på er, saknar er men ingen stress!!! Vidriga januari!!!!! Kämpa!

    SvaraRadera
  5. kom tillbaka mina älskade emos, denna period är för jobbig utan er

    SvaraRadera
  6. Hoppas verkligen att ni är okej!!! Pöss <3

    SvaraRadera
  7. hej finisar hoppas ni mår bra!!!?? tycker om er blogg så mkt och saknar er<3

    SvaraRadera
  8. ja vad händer?? vart håller ni hus? :'(

    SvaraRadera
  9. Snälla, ni måste skriva börja skriva igen. Jag saknar er och era inlägg så!
    /Emokompis

    SvaraRadera