2014-01-05

Min resa mot ett finnfritt fejs fortsätter

Jaha det här är tyvärr en mycket dålig tid för mig. Jul och nyår alltså. Mår alltid pissigt kring denna tid och det är jag säkert inte ensam om. Det här med högtider har ju senaste tio åren ungefär inte alls varit min grej. På födelsedagar känner jag mig vansinnigt låg och melankolisk, julen är en jobbig kulm på en periods upptrappning till familjehäng och dramatik, konstiga uppskruvade förväntningar och fyllor. Nyår ska vi inte ens tala om! Senaste tiden har jag fått träffa alla kompisar som är i stan över julledigheten och det är förstås härligt, dessvärre blir det ofta så att man ses kvällstid och eftersom alla är lediga så konsumeras berusningsmedel i en rasande fart och det tar till slut ut sin rätt. Senaste tre nätterna har jag inte kunnat sova och framåt morgonen kommer äckliga vågor av ångest. Tar inte mina lergigan eller imovane för de gör mig så sjukt dåsig dagen efter, vilket egentligen är korkat då det gör mig jävligt dåsig att inte sova och ligga och hyperventilera och böla? Äh. Va fan det här inlägget skulle egentligen handla om hudvård! Lol. Jaja det är väl inte för sent. Nu kommer det i alla fall, det stora inlägget om vägen till ett vackrare fejs.

Efter hundra års testande av olika förskönande och acnehämmande produkter har jag äntligen hittat mer eller mindre rätt. Jag kan inte beskriva för er på ett adekvat sätt hur skönt detta känns! Ni får nöja er med detta: Jätteskönt! Jag kommer nedan att beskriva hur detta har gått till. Okej, då kör vi.

Utgångsläge: Jättetorr, fnasig, finnar som jag klöser och pillar på så att de blir till röda sår, lite ärr från gammal acne, inte så mycket pormaskar eller sånt, överlag ganska schysst hy men med torrhet och finnar. På grund av att ungefär alla acneprodukter är till för fet eller oljig hy så har de varit helt katastrofala för mig och resulterat i stramande röd irriterad hud och inte den där bäbylena finnfria rumphuden som man önskade sig. Efter att ha kämpat på med detta under några år har jag kommit till denna insikt:

Jättetorr hud > Huden överproducerar olja som kloggar ihop porerna > Finnar > Klös = sår > ännu torrare

Hemsk, värdelös ond cirkel alltså. Men efter att ha dragit denna slutsats kan vi alltså konstatera att detta kanske är en ekvation som stämmer:

Ahapeeling + massor med fukt = lugnare hy, ingen panikproduktion av olja + färre finnar?

Och vet ni vad, det stämde fint för mig. Då kommer vi alltså till vesäntligheterna, det vill säga hur detta har uppnåtts. En liten disclaimer först som sig ju bör: Alla har olika hy. Har du hud som liknar min så kanske detta är en mycket bra idé att pröva. Har du inte det, dvs fetare hy, så kanske du pallar alla de där hemska acnehämmande produkterna som benzylperoxid och tretinoin, oljereducerande mattgörande krämer och så vidare. Jag blir alltså värre av detta vilket är synd då det säkerligen är mycket effektivt. Min hudvårdsrutin har alltså sett ut som följer:

1. Rengöring

Ledordet här är SNÄLL rengöring. Och inte för ofta. Jag håller mig till en gång om dagen och det är kvällstid när sminkmasken ska bort. Då jag är en torris har jag ibland till och med fått ont och svidigt fejs av bara pure and simple vatten. Kan ni fatta hur hemskt?! Det är alltså mycket viktigt att rengöringen är schysst, inte peelar eller jävlas runt, inte känns uttorkande. Alltså en jävligt effektiv snäll historia som går snabbt att jobba med. Svaret på min bön har varit Avene soapless gel cleanser. Doftar minimalt, extremt dryg, torkar inte ut och gör sitt jobb när det gäller sminkborttagning. Finns på apoteket och kostar tvåhundra spänn eller nåt.

2. Fuktkräm

Här har jag två bud. Om du har typ en krona att lägga på din dagliga fuktkräm, köp Nivea Soft på tub. Detta är alltså inget skämt. Det är en jättebillig kräm utan massa skit och parfym i som gör sitt jobb utan några egentliga finesser. Inte så kul kanske men som sagt, är man pank så är man. Nå detta är inte vad jag använt under denna period, jag har använt något mycket lyxigare än så - nämligen: So much to dew day cream från franska märket Sampar. Jag fick denna i en julbox jag shoppade på sephora, hade egentligen inte något större intresse av den utan var mer intresserad av en av de andra produkterna man fick, men denna har visat sig vara det absolut bästa jag någonsin prövat i fuktkrämsväg. Den här krämen känns jävligt lätt i konsistensen, doftar underbart och huden formligen DRICKER upp den. Med det menar jag att den går snabbt in i huden, lämnar ingen hinna kvar, men "plumpar upp" huden på ett underbart sätt. Jag använder 1-2 pump (tack för pumpflaska, hatar krämer i burk) varje morgon. Har sällan eller aldrig varit med om att jag med min torra hud klarat mig på detta en hel dag, brukar oftast få smörja in mig igen på eftermiddagen eller så för att inte bli stram och uttorkad. Innehåller massor av hyaluronsyra (förmodligen därför huden känns så plumpad och spänstig), fettsyror med antioxidanter och uv-skydd. Denna är dyr, kostar nästan fyrahundra spänn på Sephora, men värd varenda litet öre.

3. Peeling och djuprengöring

Senaste tiden har jag roat mig med att gnida in mitt ansikte med olja enligt den så kallad "oljerengöringsmetoden" som du kan läsa om mer här. Jag hyser inga förhoppningar om att detta skulle vara bra för alla, men för mig har det varit gött att köra igenom huden med detta en gång per vecka. En lite rejälare genomgång får du med Murads pomegranate exfoliating mask. Förvara den i kylskåpet och lägg på ditt rengjorda fejs i tjugo minuter och följ upp med fukt. Tar bort den värsta glåmigheten och preparerar huden för det som skall komma efter, det vill säga fuktbomben nr ett.

4. Fuktmasker

Föga förvånande har även jag fallit i den ganska dyra Sampar-fällan när det gäller fuktmasker. So much to dew midnight mask är inget skämt, den är sjukt effektiv och jag är rätt säker på att det är ett hyftsat frekvent bruk av just denna som gjort den största skillnaden för min hy. Observera att den på bilden är i en mindre förpackning än vad man får när man köper denna enskilt i butik (min är en del i den där julboxen jag nämnde tidigare). Masken är i gelform och går liksom sin dagkrämslike in i huden med ett slurp. Du behöver alltså inte oroa dig för att kleta ner kuddar och annat under natten efter att du applicerat denna och krypit i säng. Tänkte ta med mig denna på min tretton timmars långflygning om ett par veckor och kleta på den redan vid take off. Ibland när jag vill sexa till det lite extra efter att jag sminkat mig vacker peelar jag läpparna lite med en frottéhanduk och kör på masken på läpparna, ja herre, man blir så plumpad och återfuktad utan det minsta lilla klibb. Efter att ha använd denna en hel natt och tvättat av den på morgonen är huden så lycklig! Den är så lycklig och återfuktad att den snällt nog bjuder på reducerad rodnad, inga nya finnar, de gamla lugnar ner sig och man får en så sjuk lyster att dä inte är klokt. Ibland låter jag denna hjälte få lite välbehövlig vila i några dagar och vänder mig istället till en annan ny kompis: Sleeping BB mask från fransk/koreanska märket Erborian. Finns tyvärr bara att köpa på & Other Stories och kostar typ trehundrafemtio kronor. Inte lika bra som Samparvarianten men jag gillar konceptet med dessa så kallade sleeping masks skarpt. Även denna är som en gel som ger massor med näring i form av bland annat ginseng och mängder av fukt. Undvik att ta på ögonlocken men gärna under ögonen.

Där har ni det! Vill även tillägga att jag är en ganska snål och kräsen surpuppa som aldrig känt någon större tillit till hudvårdsföretag och alla deras konstiga löften. Därför känns det så gött att ha hittat produkter och märken som motbevisat min negativa hållning och faktiskt levererat för en gångs skull.

Har ni fler tips?! Please! Så sugen på mer nu när jag äntligen gått över till den mörka sidan (dvs hudvårdshyllarna som är villig att spendera fett med cash på rätt grejer!)

Kramkram
/WERKIN' GIRL

6 kommentarer:

  1. Åh vilket grymt inlägg! Om nån där ute har tips på andra sömntabletter än lergigan och imovane/zopiklon - tipsa! Den förstnämnda blir man ju så himla zombie av och den sistnämnda beroende av/sömnlös utan. Måste ju finnas nån bra sömnis man kan få utskriven? Om man har tur...

    SvaraRadera
  2. kommer nog hänga på låset på sephora när lönen kommer känner jag. jag har lite samma slags hudtyp. just nu dämpar jag hudens vrede med bio oil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också gnidit på med bio oil i ansitte, hals och på boobs! Funkade bra på mig i det avseendet att den inte kändes skitoljog men gjorde huden nöjd och mjuk. Dumpat oljan nu i ansiktet pga hittade dessa nya grejer, men kommer nog fortsätta smörja på koppy. Har lite bristningar på mina boobs tex? Tänker att en olja aldrig kan göra skada för detta men är jävligt tveksam till dessa claims om att bio oil skulle bleka bristningsärr och pigmentförändringar? Har du nån koll i ämnet? Vore ju helt underbart men HUR! /WG

      Radera
    2. det är så sjukt med en olja som hävdar att den kan fixa ca alla problem man har? jag köpte min pga torrhet + mandeloljan på apoteket var slut, så har egentligen inte testat om den håller vad den lovar ang. bristningar, ärr, o.s.v. har en känsla av att de flesta såna grejer ger marginella resultat :(

      Radera
    3. Ellerhur? Ingenting i ingridienslistan tyder på att det skulle vara något slags mirakelmedel mot bristningar. Eller jämna ut hudtonen eller vad det kallas. Luktar gott i alla fall.

      Radera
  3. Ja! Helena Rubinsteins Collagenist Serum. Det gör egentligen inte hyn bättre men däremot är det amazing att kladda på på morgonen, för hyn ser verkligen retuscherad ut. Är man pank kan man slinka förbi deras monter på Åhléns och be om en provtub, för dom räcker ganska långt ;)

    SvaraRadera