2013-11-18

En fattig kvinnas mirakelkurer


Tänkte att vi skulle bjäbba lite om hudvård nu. Närmare bestämt fokus huskurer. Men vi börjar som vanligt från början va? Ja det gör vi.

Ni som läst EmoBoost ett tag har kanske sett mig gnälla om min torra arga hud ett flertal gånger. Med torr och arg menar jag att huden i mitt ansikte ibland uppför sig normalt, det vill säga är mjuk och lagom elastisk och inte har extremt mycket finnar/pormaskar/whatever. Ibland uppför sig den sig INTE normalt utan är torr så in i helvete men samtidigt finnig utav bara helvete, och eftersom jag är en manisk klösare blir jag inte bara finnig utan sårig och vem fan vill se ut så. Nä just det ingen. När det är så kan jag nästan inte göra något alls med huden för den bara stramar och värker hela tiden.Vatten på ansiktet gör ont, snäll hudkräm på ansiktet gör ont och så vidare. Just nu har jag en ovanligt bra period och då menar jag att jag inte direkt har så jävla mkt finnar, i princip inga fula pormaskar, inte är allt för torr utan hyfsat mjuk och således heller inte speciellt röd eller irriterad i huden. Det enda som jag egentligen stör mig på just nu är ett lite halvilsket rött sår på kinden som härstammar i en gammal finne som dött ut. Vidare är jag så sjuuukt pank och pankhet föder inte så konstigt nog alltid kreativitet. En perfekt period att exprimentera med andra ord!

Hemgjort C-vitamin koncentrat
Varför: C-vitamin är en av de dokumenterat mest effektiva antioxidanterna och ingår i mängder av hudvård. Ger skiteffektivt UV-skydd, bleker pigmentförändringar, ger ny glow till ditt listerlösa fejs och har en lugnande effekt på "stressad" hud samt positiva effekter på akne. Problemet är att c-vitamin inte riktigt går att integrera i hudvård på något vettigt sätt då det måste användas på studs för att vara effektivt, annars oxiderar det. Och vem vill betala massa dollars för nån så kallad mirakelprodukt i vilken den aktiva ingridiensen inte längre är aktiv? Inte jag i allafall, för jag är kräsen och dessutom fattig. Lösningen stavas blanda själv. Hur gör man då, jo, gå till mataffären och investera i en påse askorbinsyra. Det är rent c-vitamin. Ta dig en nypa askorbinsyra och blanda med några droppar hett vatten, se till att det löser sig så mycket som möjligt. Effektivast blir det om du får till en lösning på ca 20 procent askorbinsyra och 80 procent vatten (en högre koncentration ger inte bättre resultat utan kan lustigt nog istället agera omvänt!) Doppa i en bomullstuss och stryk över fejset. Går bäst in i huden efter en varm dusch och bör ej användas mer än tre dagar i rad med en veckas mellanrum på grund av att huden "mättas" och whatnot. Blanda inte en stor mängd på en gång utan se till att göra nytt varje gång du ska använda. Det sticker lite i huden vid appliceringen men låt torka och gå sedan på med din vanliga gamla hudkräm/olja eller vad du nu gillar.

Den sinnessjuka gurkmejamasken
Har nu provat detta knäppa! Och min hud blev väldigt glad över det verkar det som. Med glad menar jag mjuk, len och sansad. En märklig allrounder som boostar din hud med i princip allt du kan tänkas vilja ha: Lugnar, ger lyster, motverkar acne, rensar upp, mjukgör och så vidare. Blanda en tesked gurkmeja med en tesked honung och några droppar olivolja. Man kan också blanda med lite yoghurt om det tilltalar en. Smaska på i ansiktet och låt sitta ett bra tag, gärna uppåt en timme. VARNING: Du kommer se ut som sen simpsonsgubbe, dvs knallgul, så gör den på kvällen för att undvika trauma för dig själv och dina medmänniskor. Efter nån timme sköljder du av sörjan och kommer då finna att din hud färgats gul! Panik. Men oroa dig ej, ta dig en extra tvätt och om det fortfarande inte coolat av kan du ta lite olja av valfritt slag på en bomullsrondell och avlägsna resterna. Jag har kört denna mask tre gånger nu och är hittills mycket nöjd med tanke på hur ekonomisk och effektiv den är. I dessa menstider brukar min hud vanligen vara ett enda jävla kaos men den håller sig i fållan. Finnfri och pigg typ. Oklart om jag har denna mask att tacka för det, men det får vi väl hoppas. En bra grej med denna är att du kan blanda till en lite större sats och förvara den i kylskåpet förutsatt att du sköter det hela på hygienisk väg.

Lugnande och antibakteriellt ansiktsvatten
Detta är nog min favorit i kategorin senaste tillskott i hudvårdsrutinen. Gå och köp dig en liten sprayflaska som du attraheras av på muji eller något annat overpriced ställe. Diska igenom noga eller ännu bättre, desinficera med alkohol. Koka upp lite vatten i vilket du låter en hög koncentration ekologiskt grönt te dra tills det svalnat en aning. Häll i ett par-tre droppar tea tree olja och häll ner blandningen i sprayflaskan. Spraya ditt fejs med detta underbara väldoftande efter att du tvättat dig på kvällen innan du smörjer in dig eller över ditt smink om du vill få bort lite av den dassiga pudriga känslan som infinner sig ibland.

Det får vara allt om detta just nu. Kommentera gärna med egna bisarra huskursfavoriter om ni har några! Eller förbättringar på de ovan! Har en omättlig aptit på det billiga och effektiva ska ni veta.

/WERKIN' GIRL

6 kommentarer:

  1. Vet inte om detta går att göra i fejset men vad tusan, händerna ska ju också vara fräscha och nu i dessa tider är de ju gärna torra och ohärliga. Speciellt om man i jobbet måste tvätta/sprita händerna ofta! Så: häll typ en msk/en näve strösocker i handen, på med lite olivolja, skrubba händerna med detta ett tag och skölj sedan av. Smörj in med olivolja och dra på ett par plasthandskar. Ha dem på ett tag, en kvart, en timme, en kväll ja hur länge du vill antar jag. När du tagit av dem så smörjer du in med handkräm och njuter av dina Lena sköna händer!

    SvaraRadera
  2. Oooh, måste pröva den sistnämnda med tea tree-oil, tackar för den!
    Gurkmeja kör jag då och då och jag älskar det. Modigt att du kör den i typ en timme, jag har aldrig vågat längre än 20-25 minuter but i can do it, ska testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är underbart ska du veta! Känns till och med lite lyxigt. Jag tror egentligen att det är ganska vettigt att köra gurkmejan i en halvtimme typ, den torkar ju ändå då nångång. Man får passa sig för att komma in för nära kring ögonen märke jag första gången, huden kan bli som lite svedd där den är som allra tunnast?! Kanske pga jag körde den så jävla länge första gången hehe. Var så sjukt jävla gul efteråt dessutom samt lite röd vid ena ögat, inte så glamouröst. Men nu älskar jag den! En färgsprakande delight.

      /WG

      Radera
  3. Åh, måste testa både gurkmejan och askorbinsyran! Har inget alls att tillägga, kör vanligtvis bara på klassikerna olja+socker/salt för skrubb och olja+ägg för inpackning, men guud vad man känner sig som en ny kvinna och som om man inte alls vore en sån som ligger i sängen hela dagarna!

    SvaraRadera
  4. haha, det är exakt min hudtyp, "torr och arg". jag brukar försöka lämna den ifred stora delar av tiden, men nu kände jag att jag ska ge askorbinsyran en chans. hade något sånt litet pulver i lyxigare förpackning som kom med nån glossy box, men det tror jag hade oxiderat, för det hände inte ett skit när man använde det.

    en tjej på mitt jobb gjorde någon scrub för kroppen och händerna av kaffesump (som man helt enkelt gräver ur ett använt filter), olivolja, lite kanel. man kan också ha i lite strösocker. väldigt mycket städning efteråt, jag fick typ spola av hela badrummet, men man blir len som fan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en förbannelse till hudtyp! Kräsen jävel. Var försiktig med askorbinsyran, det sticker och svider lite vid appliceringen pga är så jäkla basiskt. Man får sig liksom en liten minipeeling samtidigt. Och så bomba fukt sen! Hoppas det blir lovely!

      Hehe kaffesumpet har jag också varit på, inte alls så dumt med allt det där koffeinet på huden. Men som du säger sjukt irri att städa bort, sprider sig som en hemsk löpeld. En familjemedlem till mig hade en manisk period med några jäkla ansiktsmasker av havregryn (tydligen inte alls dumt? måste luska i detta) och de kleggade igen avloppet i duschen hela tiden så man blev galen. Inte så glam.

      Radera